Primaria Municipiului Constanta
bd. Tomis nr.51, cod 900725
telefon: 0241488100, fax: 0241488195, 0241488101 , email: primarie@primaria-constanta.ro
Acasa Harta orasului Video Constanta Video Mamaia Album foto Persoane de contact
cautare avansata...
  • viziteaza albumul de fotografii si vezi cat de mult s-a schimbat orasul Constanta!
  • vizioneaza imaginile din albumul de fotografii al Statiunii Mamaia si convinge-te ca este acum una dintre cele mai frumoase statiuni de pe litoral!
    

Zona Metropolitana Constanta
prima structura administrativa de tip european din Romania

www.zmc.ro


         In perspectiva integr
arii in Uniunea Europeana, a descentralizarii si a regionalizarii administrative, sansa comunitatilor locale este aceea de a se solidariza in jurul unor proiecte comune, menite sa promoveze interesele acestora in contextul unui climat de concurenta globala si a noilor realitati socio-economice.
         In baza discutiilor preliminare purtate in anul 2006 intre reprezentantii unitatilor administrativ-teritoriale din zona de proximitate a municipiului Constanta si in baza ultimelor modificari legislative incidente in domeniul administratiei publice locale, respectiv adoptarea Legii nr. 286/06-07-2006 pentru modificarea si completarea Legii administratiei publice locale nr. 215/2001, Primaria Municipiului Constanta a avut initiativa constituirii Asociatiei de Dezvoltare Intercomunitara <Zona Metropolitane Constanta>, proces laborios care s-a finalizat prin semnarea actelor de constituire de catre toti cei 14 primari, precum si de presedintele Consiliului Judetean Constanta.

Zona Metropolitana Constanta are o populatie de cca. 500 000 de locuitori si reprezinta prima structura administrativa de acest tip din Romania, fiind alcatuita din 14 localitati: Constanta, Navodari, Eforie, Ovidiu, Basarabi, Techirghiol, Mihail Kogalniceanu, Cumpana, Valul lui Traian, Lumina, Tuzla, Agigea, Corbu si Poarta Alba.

De asemenea, Zona Metropolitana Constanta se doreste a fi un instrument administrativ eficient in scopul promovarii unor proiecte comune de dezvoltare integrata a zonei si de atenuare a discrepantelor de dezvoltare dintre localitati, un facilitator privind atragerea investitiilor si a Fondurilor Structurale, o platforma de colaborare intre unitatile administrativ-teritoriale componente si un nucleu de dezvoltare a serviciilor publice.

In acest sens obiectivele constituirii Zonei Metropolitane Constanta sunt:
- Imbunatatirea si dezvoltarea infrastructurii de transport, telecomunicatii si energie;
- Reducerea disparitatilor dintre localitatile situate in zona metropolitana;
- Dezvoltarea de noi zone rezidentiale
si cartiere de locuinte;
- Dezvoltarea
si imbunatatirea serviciilor publice;
- Protectia mediului si dezvoltarea durabila;
- Dezvoltarea turismului
si a sectorului tertiar;
- Dezvoltarea economica integrata;
- Dezvoltarea resurselor umane, cresterea ratei de ocupare si combaterea excluziunii sociale si a dezechilibrelor sociale;
- Atragerea de noi investitii si cresterea accesului la resurse.

           Pentru relatii suplimentare in legatura cu constituirea zonei metropolitane, va stam la dispozitie la  telefon: 0241/488.143, fax: 0241/708.189; email: ani.merla@primaria-constanta.ro, persoane de contact d-na Ani Merla � Administrator delegat al Asociatiei de Dezvoltare Intercomunitara <Zona Metropolitane Constanta> si dl. Adrian Craciun � purtatorul de cuvant al Zonei Metropolitane
 

Argumente socio-economice si de ordin tehnic 

Din punct de vedere social, constituirea Zonei Metropolitane Constanta va contribui la atenuarea discrepantelor de perceptie a statutului social diferit intre cetatenii care locuiesc in municipiul Constanta si cei care locuiesc in localitatile mai mici din jur.

In prezent, datorita cutumelor si prejudecatilor existente, mediul rural este stigmatizat in raport cu cel urban, ceea ce genereaza consecinte negative asupra populatiei si afecteaza deopotriva mediul economic, serviciile publice furnizate, modul de desfasurare a procesului educational si, in general, gradul de confort social din mediul rural.

In acest context, preturile locuintelor din localitatile din jurul Constantei sunt sensibil mai mici decat preturile locuintelor de acelasi tip din municipiul Constanta, o serie de servicii publice de stricta necesitate (furnizarea energiei termice, transport in comun, salubritate, canalizare si chiar alimentare cu apa) sunt indisponibile in cateva localitati din mediul rural situate in jurul municipiului Constanta, scolile din localitatile din jurul Constantei sunt in general evitate datorita bazei materiale precare si a lipsei cadrelor didactice pregatite, iar investitorii ocolesc localitatile mai mici si isi orienteaza investitiile in special in municipiul Constanta.

Constituirea Zonei Metropolitane Constanta ar putea diminua discrepantele existente intre mediul urban si cel rural, in primul rand prin crearea unei identitati comune a intregului teritoriu metropolitan, in sensul asimilarii acestuia cu municipiul Constanta si cu forta economica, sociala si politica a acestuia, iar pe de alta parte ar deschide portile unei colaborari permanente intre localitatile care compun zona metropolitana si ar crea posibilitatea implementarii in comun a unor proiecte de interes zonal.

De asemenea, abordarea problemelor sociale cu care se confrunta populatia din aceasta zona se poate face intr-un mod integrat, la nivelul intregului teritoriu metropolitan, in primul rand prin identificarea principalelor categorii sociale defavorizate si analizarea nevoilor acestora, urmata de aplicarea unor solutii eficiente pentru ameliorarea situatiei acestor persoane.

In contextul procesului de descentralizare intensiva, atributiile in domenii ca: asistenta sociala, ocuparea fortei de munca si coeziunea sociala, educatia si invatamantul, tineretul, cultura si sportul, pot fi delegate, intr-o forma sau alta, catre viitoarea structura asociativa metropolitana.

Din punct de vedere economic, constituirea Zonei Metropolitane Constanta ar oferi un semnal clar investitorilor care doresc sa investeasca in aceasta regiune, in sensul ca dezvoltarea zonei se va realiza intr-un mod integrat, in baza unor strategii, obiective si planuri de actiune comune. De asemenea, delimitarea principalelor zone functionale la nivelul zonei metropolitane va stimula un aflux investitional fara precedent in aceasta zona si va distribui in mod echilibrat, la nivelul intregului teritoriu metropolitan, actuala presiune investitionala existenta in prezent in municipiul Constanta.

Primul pas trebuie sa il constituie adoptarea unei decizii comune cu privire la stabilirea concreta a acelor zone ce vor fi dedicate exclusiv dezvoltarii unor activitati economice, inclusiv tipul de activitati ce vor fi permise si eventualele facilitati oferite investitorilor. Aceasta decizie comuna va trebui supusa aprobarii in fiecare din cele paisprezece Consilii Locale ale unitatilor administrativ teritoriale care formeaza Zona Metropolitana Constanta.

Dupa stabilirea clara a acelor suprafete de teren care vor avea ca destinatie sustinerea unor activitati economice, trebuie demarate diligentele in vederea scoaterii acestor suprafete din circuitul agricol (daca este cazul) si viabilizarii acestora din punct de vedere al infrastructurii de baza, cu atat mai mult cu cat acest tip de activitati pot fi finantate prin intermediul Fondurilor Structurale (Programul Operational Regional � Axa prioritara 3, Programul Operational Sectorial de Mediu si Programul Operational Sectorial de Crestere a Competitivitatii Economice).

De asemenea, elaborarea unui plan de dezvoltare economica a Zonei Metropolitane Constanta va incuraja atat companiile locale, cat si cele straine sa investeasca in aceasta zona, fara a risca pe viitor sa-si restrictioneze activitatea datorita apropierii de zonele de locuit sau incidentei altor norme de mediu (zgomot, poluare, etc.).

In cadrul viitoarei asociatii de dezvoltare metropolitana se poate constitui si un departament care sa promoveze investitiile in zona si sa intretina legatura si relatiile cu posibilii investitori, indeplinind totodata si rolul de a populariza oportunitatile, resursele si potentialul zonei atat la nivel national, cat si la nivel international.

Din punct de vedere tehnic, constituirea Zonei Metropolitane Constanta va crea posibilitatea realizarii si implementarii unor mari proiecte comune de interes zonal si chiar regional.

In prezent, proiecte precum viabilizarea unor suprafete de teren din punct de vedere al infrastructurii de baza, extinderea si reabilitarea retelelor de alimentare cu apa si canalizare si integrarea acestora in sistemul de epurare a apelor uzate, extinderea  retelei de gaze, modernizarea si reabilitarea infrastructurii de transport sunt tratate izolat la nivelul fiecarei unitati administrativ teritoriale. Aceasta abordare gresita, precum si necorelarea planurilor urbanistice ale diferitelor localitati ce compun zona metropolitana, a facut pe de o parte sa apara anumite anomali in ceea ce priveste dezvoltarea integrata si armonioasa a regiunii restranse, in sensul intrepatrunderii zonelor rezidentiale cu cele agricole si zootehnice sau cu cele economice si de depozitare, iar pe de alta parte a generat o puternica discontinuitate a amenajarii si mobilarii teritoriului (diverse proiecte de extindere si modernizare a infrastructurii de baza s-au oprit la limita administrativ-teritoriala a localitatilor).

O abordare diferita, in sensul integrarii din punct de vedere tehnic a diferitelor proiecte locale ar putea genera economii importante la bugetele locale si ar eficientiza foarte mult activitatea in domeniile enuntate. Astfel, spre exemplu, pentru un proiect de extindere a retelei de alimentare cu apa si canalizare intr-o zona mai ampla, situata la interferenta mai multor unitati administrativ teritoriale si destinata ulterior pentru constructia de locuinte, se poate elabora un singur studiu de fezabilitate, un singur proiect tehnic de executie, cu un singur set de avize si autorizatii, se organizeaza o singura licitatie pentru sub-contractarea executarii lucrarilor si, in final, se realizeaza o singura investitie. Acest exemplu poate fi extrapolat cu usurinta si la alte proiecte desfasurate in zona, inclusiv in domeniul parteneriatului public-privat.

Avand in vedere faptul ca multe din aceste proiecte pot fi propuse spre finantare atat in cadrul Fondurilor Structurale cat si in cadrul altor programe de finantare nationale sau internationale, ceea ce impune respectarea regulilor specifice impuse de acestea, abordarea integrata si colaborarea intre diversi actori interesati de realizarea acestor proiecte, pe langa faptul ca reprezinta o valoare adaugata incontestabila, constituie si un argument important in decizia finantatorilor de a finanta astfel de proiecte.

Referindu-ne strict la Fondurile Structurale, regula de pre-finantare a proiectelor ar crea o mare dificultate in gasirea surselor de finantare, in special pentru localitatile mici, iar eligibilitatea acestora in ceea ce priveste obtinerea de credite din partea bancilor ar fi afectata de potentialul scazut al bugetului local si de lipsa celorlalte resurse disponibile care ar putea constitui garantii reale in acordarea unor astfel de credite. Daca mai adaugam si faptul ca evaluarea de catre finantator a capacitatii administrative a aplicantului este o conditie obligatorie si prealabila acordarii finantarii, vom ajunge fara echivoc la concluzia ca localitatile mici vor fi din start excluse de la sansa de a obtine finantari in cadrul Fondurilor Structurale, daca nu se vor asocia in structuri comune, capabile sa promoveze si sa credibilizeze actiunile si proiectele acestora.

In acest context, constituirea Zonei Metropolitane Constanta va facilita din punct de vedere tehnic elaborarea si implementarea unor proiecte comune, la scara regionala, prin construirea unei expertize in acest domeniu, prin imbunatatirea capacitatii administrative de gestionare a unor astfel de actiuni (in contextul regulilor specifice impuse de diversi finantatori) si prin posibilitatea angajarii in comun a unor resurse.

 

    
Descrierea site-ului Specificatii tehnice Harta site-ului
data ultimei actualizari a paginii curente: 24/01/2009
nr. vizite: 38674
Copyright © Primaria Municipiului Constanta
duminică, 26 octombrie 2014